Ha problémát észlel, keresse meg a megoldást az alábbi Gyakran Ismételt Kérdések között. Ha további segítségre lenne szüksége, vegye fel szervízünkkel a kapcsolatot.
Ha a kapumozgató csak az egyik hozzá tartozó távirányítóra nem reagál, egyértelmű hogy a távirányítóban kereshető a probléma forrása. A legtöbb esetben elég egy elemcserét végezni. Ha nem vagyunk benne gyakorlottak, illetve nincs megfelelő elemünk otthon, érdemes egy kaputechnikai szaküzletet felkeresni. Habár, általában órásoknál vagy elektronikai szaküzletekben is elérhető a megfelelő típusú és feszültségű elem, de tapasztalatunk szerint sajnos nem mindenhol társul hozzá a cseréhez szükséges szakértelem. A mai távirányítók egyre kisebbek, könnyebbek, szebbek. Ezen tulajdonságok mellé nem mindig társul az egyszerű elemcsere lehetősége, így a szükséges szakértelem hiánya könnyen vezethet nem megfelelő összerakáshoz és / vagy meghibásodáshoz. További előnye annak, ha szakemberhez fordulunk, hogy pl. üzletünkben van lehetőség az adott távirányító tesztelésére. Azaz egy speciális mérőeszközzel be tudjuk mérni, hogy az adott távirányító működési frekvenciáján az milyen erős jelet sugároz. Így ha elemcsere után mégsem elég erős a kiadott jel, tovább tudjuk keresni a probléma forrását, anélkül hogy Önnek felesleges köröket kellene futnia, hogy otthon újra kipróbálja a távirányítót.
A távirányító hibáját okozhatja még beázás, fizikai sérülés, és ami talán a második leggyakoribb az elem gyengülése után, az a gombok kopása. A külső gombok alatt ugyanis belül kicsi mikrokapcsolók működnek. Ezek sok és erős nyomás hatására hajlamosak elkopni és hektikusan működni. Ha nem minden egyes gombnyomásra működik a távirányító, valószínűleg ez a hiba oka. Ebben az esetben is érdemes felkeresni minket, mivel szervizes kollégánk gond nélkül, egy egyszerű forrasztással ki tudja cserélni a hibás mikrokapcsolót, így a távirányító új életre kelhet.
Számos egyéb probléma okozhatja még a távirányítónk nem megfelelő működését, ezért tényleg érdemes szakemberhez fordulni. Segítségért hívja szervizes kollégánkat a 30/399-3165 telefonszámon.
Ilyen esetben érdemes fotocellát / fénysorompót szemügyre venni. Ez a kiegészítő felel a kapu biztonságos működéséért. Általában a nyílás előtt két oldalt van egy-egy (többnyire fekete) kis „doboz”. Ezek közül az egyik egy infra fénysugarat bocsát ki, a másik pedig fogadja azt. Ha ezt bármi megszakítja vagy eltakarja, pl. beáll elé az autó vagy csak odalép valaki, a fénysugár nem ér át a fogadó oldalra. A fénysugarat fogadó egység folyamatos jelet ad a kapumozgató vezérlésének, viszont ha a fénysugár megszakad, a vezérlés nem engedi lezárni a kaput, így az nem fog rácsukódni az autóra sem. Viszont előfordulhat, hogy bár nem áll az autó a fotocella vonalában, a kaput mégsem zárja le / be a meghajtás. Ilyen esetben az alábbiakat érdemes ellenőrizni:
- Érdemes megnézni, nem maradt-e valami a fotocellák előtt, ami esetleg eltakarja őket egymástól, és így akadályt jelez a kapuvezérlésnek.
- Gyakran előfordul még, jellemzően évszakváltozáskor – ahogy nap állása változik – hogy a napsütés megzavarja a fotocellák működését. Érdemes ilyen esetben árnyékolni a napfénytől minkét oldali egységet, és megnézni, hogy változik-e a helyzet.
- Ha továbbra sem sikerül működésre és be-vagy lecsukásra bírni a kapunkat, lehet hogy meghibásodott valamelyik egység. Tesztelni úgy lehet, hogy mindkét oldalon el kell takarni a fotocellát, és ha egyik oldalon sem lehet közben egy halk „kattanást” hallani, akkor valószínűleg nem vagy nem jól működik.
Mindenesetre, a fenti probléma észlelése esetén is nyugodtan hívja szervizünket a 30/399-3165 telefonszámon.
Talán a második leggyakoribb probléma a rugótörés. Fontos tudni, hogy a legtöbb modern garázskapu esetében – legyen az billenő vagy szekcionált – a kapu súlyának felemelését és leengedését egy az adott kapuhoz méretezett rugós mechanika végzi. A kapumeghajtás nagy súly emelésére nem alkalmas, az szinte csak a kapu mozgásának irányát adja. Egy jól méretezett és beállított rugó vagy rugópár a kapu minden pozíciójában egyensúlyban tartja azt. Ezért ha a(z egyik) rugónk eltörik, a meghajtás nem fogja tudni megfelelően működtetni a kaput. Most már egyre több kapuban alapfelszereltség valamilyen rugótörés védelem. Húzórugóknál oldalanként is legalább 2 db rugó van felszerelve, és mivel kicsi az esélye, hogy egyszerre több is eltörjön, nem fog a kapu lezuhanni. Torziórugós kapuk esetében pedig egy biztonsági retesz véd a kapu lezuhanása ellen. A biztonsági retesz a rugó törése esetén „beakad” és nem engedi a kaput lecsukódni. Ilyenkor egy biztosító szeg szükséges a biztonsági retesz oldásához. Lehetőség szerint érdemes ilyen esetben a szervizünket igénybe venni, több okból is:
- A kapu törött rugóval történő lecsukása nehéz és balesetveszélyes. Egy szélesebb szigetelt szekcionált garázskapu tömege már 100 kg feletti, így azt – főleg egy személynek – biztonságosan lecsukni szakértelmet vagy legalábbis tapasztalatot igénylő feladat.
- A rugót mindenképpen cserélni kell, melynek pontos beazonosítása vagy méretezése elengedhetetlen ahhoz, hogy az új rugó is megfelelően emelje majd a kaput.
- A Hörmann kapuk esetében minden rugóméret egyedi gyári azonosítóval rendelkezik, mely a rugókon és a kapulapon található gyári azonosító címkén is fel van tüntetve. Az azonosító leolvasásával segítheti szervizünk munkáját.
További segítségért hívja szervizes kollégánkat a 30/399-3165 telefonszámon.
Minden kapumozgatónak van egy gyárilag beépített megoldása áramszünet esetére, mellyel a kaput és a meghajtást külön lehet választani, így a kapu a meghajtástól függetlenül kézzel mozgathatóvá válik.
A garázskapuk esetében általában egy piros színű kis kötelet vagy műanyag kallantyút kell keresni, melynek a meghúzásával leválasztható a kapu a meghajtásról. A piros „feloldó” mellett általában található egy zöld színű kötél vagy pöcök is, amivel ugyanígy vissza lehet reteszelni a motorhoz a kaput, ha már működik a meghajtásunk. Ilyenkor előfordulhat, hogy nem fogja azonnal mozgatni a kaput, mivel ezek a mozgatók egy lánc vagy szíj segítségével előre és hátra mozgó „vonórésszel” rendelkeznek (ez mozgatja a kaput). Ennek először el kell érnie a helyét, „fel kell vennie” újra a kaput, majd ezt követően fogja újra magával húzni azt.
Nyílókapu mozgatók esetében többnyire egy kis zárszerkezetet kell keresni, melyet a hozzá gyárilag biztosított kulccsal lehet kinyitni / elhúzni / elfordítani kiviteltől függően, és így a mozgatótól függetleníthető a kapu. Ha visszajön az áram, ugyanazt a reteszt (mely lehet egy kis kar, „kallantyú”, egy forgatható tárcsa, stb.) csak visszafordítjuk és bezárjuk a kulccsal, és már működik is a meghajtásunk.
Mindkét esetben sajnos előfordulhat, hogy áramszünet után, ha visszaállítjuk gépi üzemre a kapunkat, az nem a megfelelő nyitó vagy záró pozícióban fog megállni. Ilyen esetben esetleg egy újabb szándékos áramszünettel érdemes próbálkozni, vagy ha ez sem segít, akkor a távirányítóval a kívánt pozícióban megállítani a kaput, majd hívni a szervizünket. A meghajtás végállásait (a kapu zárt és nyitott pozíciója) újra be kell állítani, mely szakembert igénylő feladat. További segítségért hívja szervizes kollégánkat a 30/399-3165 telefonszámon.